Diffluence Collectie
De Diffluence Collectie is het nieuwste werk van Liselore. Deze is ontstaan door de uitnodiging om tijdens de Haarlemse Kunstlijn deel te nemen aan de Expositie in Paviljoen Welgelegen van het Noord Hollandse Provinciehuis met 6 andere Haarlemse Kunstenaars met als thema “MA 間 Embrace the Space”. Hiervoor onderzocht Liselore wat het begrip MA 間 voor haar betekent binnen haar werk. Wat gebeurt er met de ruimte binnen de vorm wanneer deze aangeraakt lijkt te zijn door de wind? Binnen het ontstaan van atmospherische fronten is diffluëntie het verlengen van een vloeibaar lichaam dat loodrecht op de stroming staat. In de vertaling naar haar werk vervormt de nog plastische klei door de stroming en krijgt hierdoor een nieuwe vorm. Door de vormen zo dun mogelijk uit te draaien krijgen deze een ijlheid die extra vatbaar is voor deze beweging. De ruimte die dan ontstaat, maar ook de ruimte tussen de verschillende objecten is waar MA 間 zich manifesteert. Leegte dat tastbaar wordt door de materie. Vorm en Tegenvorm.
Liselore kiest bij deze collectie voor zwarte en grijze steengoed klei omdat de schaduwwerking en de vorm hierbij maximaal tot haar recht komt. Bij haar eerdere werk kiest Liselore ervoor om de huid van de klei glad te maken met een lomer. Bij dit werk wordt de beweging juist extra geaccentueerd door de draai lijnen, gevormd door haar vingertoppen, in tact te laten.
Het werk wordt maar deels geglazuurd omdat de kleur van de klei en het matte effect hiervan haar eigen charme heeft. De glazuren halen de pigmenten in de klei op, waardoor de glazuren extra gaan leven en een natuurlijke verbinding aangaan met de scherf. De glazuren zijn door Liselore ontwikkeld en vertellen ook hun eigen verhaal. Ze zijn gemaakt met Japanse rijst-as en met producten die Liselore uit haar omgeving haalt zoals Limburgs mergel (afkomstig van het landgoed van een vriend van haar ouders), en ijzeroxide gewonnen uit gevonden ijzer. De glazuren veranderen met haar mee, net zoals het leven, en vertellen zo indirect haar verhaal.
De klei wordt de biscuit op 1000℃ gebakken en daarna geglazuurd op 1260℃ gebakken. Hierdoor komt de kleikleur maximaal tot leven en wordt de zeer dun gedraaide vorm minder kwetsbaar. Ieder stuk is uniek en is genummerd.